Esbjerg Fiskeri og søfartmuseet
Dagen startede ud med et besøg på Esbjergs Fiskeri og søfartmuseet. Esbjergs fiskeri og søfartmuseet blev i 1972 et statsanerkendt museum.
Museets ansvarsområde er:
- Dansk fiskeri
- Dansk offshore
- Dansk havmiljø
- Danske havpattedyr
- Vestjysk søfart
- Vadehavets kultur- og naturhistorie
(Fimus)
Dagen startede ud med at museets formidler Asbjørn gav os et oplæg omkring, hvad de foretog sig på museet. Asbjørn fortalte, at de især laver mange aktiviteter med børn. Derudover fortalte han også, at det var vigtigt, hvordan vi som pædagoger er omkring dyrene. Hvis vi ønsker at børn skal få et godt forhold til bl.a. dyrerne, så er det vigtigt, at vi ikke udviser nogen form for frygt eller afsky, da børnene hurtigt opfanger dette, og selv enten bliver bange for dyrene eller afskyer dem. Det er vores opgave som pædagoger, at give dem et godt forhold til naturen og til dyrene.
Efter oplægget skulle vi ind i et rum ved siden af, hvor vi først så på tre forskellige dyr, som vi alle hver især skulle prøve at holde. Herefter lavede Asbjørn et lille "forsøg" med os. Han havde stilet to akvarier i midten af rummet. Vi skulle herefter gætte, hvad der var i de to akvarier. Asbjørn påpegede at dette var en god aktivitet at lave med børn, da forsøget var let og lave, og børnene gennem denne aktivitet hurtigt lærte noget omkring dyret, fremfor en anden form for undervisning.
I akvariet nr. 1 var der en rødspætte. Kendetegn ved en rødspætte er:
- Er flad
- Har røde/orange pletter på ryggen
- Øjne sidder på toppen
- Har en glat overflade
Rødspætten kan skifte farve alt efter havets havbund. Det kunne være et interessant eksperiment at lave med børn.
I akvariet nr. 2 var der en ulk. Kendetegn ved en ulk er:
- Bredt hovede
- En stor mund
- Kraftige pigstråler i finnerne
Ulken kan også skifte farve alt efter dens omgivelser.
Til sidst havde vi 10-15 minutter, hvor vi frit kunne gå rundt og kigge på museet, inden turen gik til vadehavet.
Vadehavet
Efter besøget på Esbjerg fiskeri og søfartmuseet, gik turen til vadehavscentret i Ribe. Her startede naturvejlederen Klaus med at fortælle os lidt om centerets fortid og fremtid, inden vi skulle ud til vadehavet og lave nogle konkurrencer.
1. Konkurrence gik ud på, at vi på 1 min. skulle finde 3 forskellige fjer. Formålet med dette forsøg var, at vi ikke skulle tænke på, hvor "ulækkert" det var, men at vi bare gjorde det (pga. tidspres).
2. Konkurrence gik ud på, at vi skulle det mest røde i området. Vi fandt stort set alle dem samme plante. Plantens røde farve kom sig af, at når planten blev nød til at drikke saltvand, så satte salten sig i bladene, og bladene blev dermed røde.
3. Konkurrence gik ud på, at vi skulle fange så mange krabber som muligt. Der blev bl.a. fanget en "pædagogkrabbe" som var kendetegnet ved, at den ikke havde nogle klør.
4. Konkurrence gik ud på, at vi skulle samle så mange snegle som muligt. Klaus fortalte, at efter (sundhedsstyrelsen?) havde lavet reglerne om, var det nu muligt at de igen kunne koge sneglene og muslingerne, så børnene kunne smage på det.
5. Konkurrence gik ud på, at vi skulle vade rundt i havet og finde så mange forskellige dyr som muligt. Der blev til sammen fundet omkring 11 forskellige dyrearter heriblandt:
- Krabber
- Hesterejer
- Snegle
- Muslinger
- Dræbergopler
mm.
Til sidst sluttede Klaus af med en opsummering af dagen, og deres arbejde ude på vadehavscentret.
Litteratur
Fimus: http://www.fimus.dk/
Hej Christina! Super opsamling på turen ;-) Mvh Ib
SvarSletHej Christina! Super opsamling på turen ;-) Mvh Ib
SvarSlet